måndagen den 29:e mars 2010

Hur man syr ett babynest

Jag har gjort ett babynest med egen design som jag tycker att är lätt att sy:)
För att sy ett babynest behövs följande:
  • Ca 1 meter tyg
  • Ca 2 meter ganska tjock vadd på rulle
  • Sytråd
  • 2,5 meter kantband
  • 3 meter snöre

Klipp ut delen enligt måtten på bilden i dubbelt tyg.
Sy runt kanterna, men lämna upp nertill från mitten av "kurvan" till den andra "kurvan". Klipp hack i sömsmånen där kanterna är rundade som på bilden.
Vänd "påsen" till rätsida och nåla fast kantbandet längs hela sömmen.
Sy fast kantbandet i båda kanterna som på bilden.
Klipp ut vadd till botten av babynestet. Jag klippte ut 3 bitar som var 30x60 cm. Forma vadden lite upptill. Vadden ska vara ca 15 cm mindre än hela nestet, förutom nertill vid den raka kanten.
Lägg in vadden i "påsen" och nåla 15 cm från kanterna där du ska sy. Se till att vadden finns där du ska sy.
Sy där du har nålat. Men var försiktig för det är ganska tjockt och nålen kan gå av.
Rulla ihop vadd som är ca 200x60 cm så att det blir en 2 meter lång "korv". Trä sedan in vadden i kanalen som är 15 cm bred runt hela nestet.
När du har gjort det borde det se ut ungefär såhär.
Trä sedan i bandet i kantbandet med hjälp av en säkerhetsnål.
Sy fast den raka kanten nertill från rätsidan riktigt nära kanten.
Sy ihop de två återstående hålen för hand.
Sy fast kantband "runt" den raka kanten nere.
Klipp trådarna och sedan borde det se ut såhär.
Nu är babynestet klart och du kan spänna bandet så att nestet ändrar storlek:) Här har vi det för lite större bebisar.
Och här är babynestet ihopdraget så att det passar för riktigt små bebisar:)
Hoppas att ni förstod mina beskrivningar och om det är något ni undrar över så är det bara att fråga:) Babynestet kan tvättas i tvättmaskin.

Om det är något ni undrar över så kan ni läsa kommentarerna nedanför eller ställa en fråga på min nya blogg http://junimamma.blogspot.com.  Det går också att maila på josefijn(at)gmail.com. 
Lycka till!

60 kommentarer:

  1. Tack snälla för din utmärkta beskrivning! Jag skall genast sätt igång och göra ett mönster efter dina anvisningar. Känns helt onödigt att köpa ett babynest när det är så enkelt att sy ett. Tack än en gång för din beskrivning.

    Vänlig hälsning

    Anna Maria

    SvaraRadera
  2. Tack för toppenbeskrivning. Lagt ut att jag gjor den på bloggen, länkade hit :)

    SvaraRadera
  3. Tack för din superfina beskrivning! Lätt att följa var den också även för mig som inte är sådär bäst i världen på att sy! Är i princip färdig med mitt nest nu och är väldigt nöjd! Så tack igen!

    vänliga hälsningar
    Linda

    SvaraRadera
  4. Min underbara flickvän Lotta har nästan gjort klart det nu. Blir så snyggt att det ser köpt ut. Tack för beskrivningen!

    Mvh Klas

    SvaraRadera
  5. Tack för fin beskrivning. Blev ju jättefint :)

    SvaraRadera
  6. Kul att ni har nytta av beskrivningen:)

    SvaraRadera
  7. Tack för en kanonbeskrivning! Blev så fin. :) Det tog ju inte lång tid heller...

    SvaraRadera
  8. Hej fin beskrivning! Men funderar bara på räcker verkligen 1 meter tyg?

    SvaraRadera
  9. Tack för bra beskrivning! Jag länkar hit från min blogg då jag just sytt klart mitt.

    SvaraRadera
  10. Tog mig 2 timmar allt som allt, och den är mycket snyggare i tyg än de man kan köpa i butik. Tack

    SvaraRadera
  11. Roligt att ni har nytta av den:) Jo, om tyget är 150cm brett så räcker det med en meter:)

    SvaraRadera
  12. * Det räcker med en meter redan om man har 120 cm brett tyg kom jag på:)

    SvaraRadera
  13. Hej, och tack för mycket fint mönster. Har precis sytt ett babynest efter det och lagt upp lite bilder på min blogg om du vill kika.

    http://zon8.blogspot.com

    Mvh Stina

    SvaraRadera
  14. Hej, jag undrar, ska det vara ett elastiskt tyg som jersey eller ett stumt tyg som vävd bomull som man syr i? :)
    Mvh Emma

    SvaraRadera
  15. Jag använde nog vanligt vävt bomullstyg:) "Lakantyg". Men det går säkert att använda ett tyg som töjer mera också:) Lycka till!

    SvaraRadera
  16. Hej och tack för jättebra beskrivning och att du lagt ut allt på din sida. Jag har bara typ sytt gardiner förr och nu har jag lyckats med ett babynest..kul. Tack igen :)

    SvaraRadera
  17. Tack :) Jag har köpt ett vanligt "lakantyg" :) Men nu undrar jag.. 60x75 cm och 15x15 cm, är det med eller utan sömsmån? :) Klippte med sömsmån men innan jag sydde kom jag på att på din bild så ser det ut som det är utan ;)
    Tusen tack för att du är så snabb och snäll på att svara!
    Mvh Emma

    SvaraRadera
  18. Jag tror att det var utan, men jag är inte helt säker:p Man kan naturligtvis göra med sömsmån också:) Det är ju bara några cm skillnad så:)

    SvaraRadera
  19. Tack för en bra beskrivning! hoppas nu att min bäbis gillar babynest:en sen när han är född :)

    SvaraRadera
  20. Hej Josefin,

    Vilken bra idé! Jag undrar bara om du kan tvätta den i maskin?

    Mvh,

    Caroline

    SvaraRadera
  21. Marika Persson01 april, 2011 11:28

    Hej!

    Min mamma ska ge sig på & sy ett babynest till mig & nu har hon en fråga.....

    Du skriver att du klippte ut 3 bitar som var 30x60 cm, HUR la du dem?

    Bredvid varandra?
    Inte på varandra väl?



    Jag klippte ut . Forma vadden lite upptill.

    SvaraRadera
  22. Hej!

    Min mamma ska ge sig på & sy ett babynest till mig & nu har hon en fråga.....

    Du skriver att du klippte ut 3 bitar som var 30x60 cm, HUR la du dem?

    Bredvid varandra?
    Inte på varandra väl?

    SvaraRadera
  23. Jag la dem på varandra så att botten skulle bli lagom mjukt och tjockt. Man kan själv variera hur mycket vadd man vill ha. Om man har en tjockare sort så behövs det kanske inte tre lager:) Lycka till!

    SvaraRadera
  24. hej, hittade hit när jag sökte på mönster babynest ;) ska sy ett till min bebis som kommer i juli :) men en sak fattar jag inte i din beskrivning, säkert bara jag som e trög, men hur gör du när du sytt på kantbandet liksom? för det ska väl sys på så att man syr bara i själva ytterkanten av babynestet precis så att uppsida och nersida hålls ihop? om du förstår vad jag menar ? :) hur kan man sy dit det utan att sy i den andra sidan av babynestet?
    tack på förhand! mvh elise

    SvaraRadera
  25. Oj, nu tog det en stund innan jag såg din kommentar! Eftersom babynestet är som en "påse" med ganska mycket utrymme inne i den så går det bra:) När man börjar fundera på det så börjar man tveka men när man väl syr så är det inga problem:) Och ja, kantbandet sys fast i bara ett lager tyg!:)

    SvaraRadera
  26. Tackar för den tydliga beskrivningen :) kommer att bli en fin pressent till de nya barnet ska bli farmor snart Tack

    SvaraRadera
  27. Roligt att kunna vara till hjälp:)

    SvaraRadera
  28. Underbar beskrivning :-) 42-årig nybliven pappa lyckades tillverka ett näste på en kväll. Den lille sover nu som en stock. Tackar och bockar
    / Jonas

    SvaraRadera
  29. HEJ
    DETTA MED BABYNEST ÄR NYTT FÖR MIG OCH JAG TÄNKTE FÖRSÖKA att SY EN TILL MITT NÄSTA BARNBARN SOM KOMMER I APRIL -12
    Jag undrar vilket tyg som passar bäst./ Mita

    SvaraRadera
  30. Vanligt bomullstyg (lakanstyg) passar utmärkt:) Lycka till!

    SvaraRadera
  31. Jättebra till dottersonen men den är lite pillig att sy.

    SvaraRadera
  32. Tack så jättemycket för en bra beskrivning! Jag har inte sytt någonting på minst 15 år, men är sååååå nöjd!!

    SvaraRadera
  33. Tack för en toppenbeskrivning! Nu har jag ett jättefint bebisbo som nästan är klart! Det blir jättefint!

    SvaraRadera
  34. Hej.
    Tack för att jag fick låna din beskrivning :)) Har sytt ett babynest till mitt barnbarn. Både föräldrar och lillpojken är väldigt nöjd med det. Så roligt för mej att sy det, och att det blev så bra. Jag är inte alls van att sy, men efter lite funderingar och många gånger läsa vad du beskrivit så lyckades jag jättebra.
    Mvh Mormor Anette

    SvaraRadera
  35. Tusen tack för inspirationen! Nu ska jag ta fram min gamla symaskin och testa mina sykunskaper.

    /Maria

    SvaraRadera
  36. Hej!
    Jag ska ge mig på att sy ett babynest efter din beskrivning. Ska sy det av mina gamla barnrumsgardiner i riktigt fint 70-talsmönster! :-)

    Jag hittade hit via google, och gissa var jag också hittade?
    http://junimamma.blogspot.com/p/babynest-monster-beskrivning.html
    utan någon referens till din sida! Jag gissar att det är ditt mönster som hon har snott rätt av eller har hon bett om lov??

    Vänligen,
    Lena

    SvaraRadera
  37. Hejsan!
    Jag tänkte bara fråga hur stor den är när den är färdigsydd?
    Ska försöka att ge mig på att sy en sådan men det skulle vara roligt att veta hur stor/liten den är när den är klar :-)

    SvaraRadera
  38. Hej!

    Tack för ett Jättefint mönster! Hur tjock vadd använde du?

    SvaraRadera
  39. Detta mönster var ju kanon. Jag ska köpa tyg och så idag och prova sy en (har aldrig sytt något sådant innan så det blir spännande). Hur tjock var vadden som du använde?

    Hälsningar Linda

    SvaraRadera
  40. Tack för en bra beskrivning. Har gjort ett babynest idag, det var pilligt och inte helt enkelt men det gick =). Det enda som jag inte förstod i beskrivningen var följande: Sy runt kanterna, men lämna upp nertill från mitten av "kurvan" till den andra "kurvan". Vilken kurva? Är det de längst ner? Jag gjorde lite på känn iaf :). Länkar till din blogg från mig när jag lägger upp bilden. Hälsningar Linda S

    SvaraRadera
  41. Ursäkta att jag inte svarat på era kommentarer men jag bloggar sedan 1½ år tillbaka på http://junimamma.blogspot.com. Ställ gärna era frågor där istället. Är inte inloggad här så ofta för vi har fått en bebis till så det är ganska fullt upp här. Men för att besvara era frågor: Jag använde dubbelt med vadd till botten och tjockt vadd men man får nog gå efter fingerkänslan. Somliga kanske vill ha ett stabilare botten så då kan man sy in en skiva i botten också, men använd då mycket vadd så det inte blir för skarpt för bebisen att sova på.
    junimamma.blogspot.com är min nya blogg så ingen har tagit mitt mänster, vad jag vet om.
    babynestets liggyta blir 60cm x 30cm ungefär. Min dotter som är 2½ månader kan bra sova i det ännu men det går att ha de oknuten sen när hon blir längre. Hon borde närma sig 60cm nu.
    Med kurvan så menade jag längst ner på babynestet nog.

    Hoppas att ni har fått det att bli till något och att ni har haft nytta av det!:) Om ni har frågor så fråga gärna i min nya blogg om ni vill ha svar snabbt, för jag är som sagt sällan inloggad här.

    SvaraRadera
  42. Tusen tack för en toppenbeskrivning! Jag kan inte sy själv, men min mamma hittade din blogg och ska nu sy ett nest till mitt Pyre som ska komma i höst :)
    Hälsningar Caroline

    SvaraRadera
  43. Det är jätte fint! Ja måste kom ihåg den här idea på min systras banr. :)

    SvaraRadera
  44. Tänkte be svärmor sy denna men undrar vad liggytan har för mått när den är färdig? =) / Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. 30x60cm. Om man vill ha större liggyta kan man göra babynestet större enligt smak:)

      Radera
  45. Tackar! Nu har jag också sytt ett babynest :) Ska dock erkänna att jag inte tyckte att det var fullt så lätt som de flesta andra tycker. Jag och min mamma satt emellanåt med våra pannor i djupa veck :) Slutresultatet vart dock finfint :)

    SvaraRadera
  46. Tack för bra o tydligt babynestmönster! Jag som har en symaskin som nästan aldrig används för att jag varken har intresset eller kunskapen att sy har helt själv lyckats sy ett neste, som faktiskt blev riktigt fint!! och klart i tid.

    SvaraRadera
  47. Tack för beskrivningen :) har nu sytt mitt nest och vill tippsa er som ska sy med en del saker som gjorde att jag fick lite problem. Gör kanterna runt bredare så blir det mysigare samt gör den längre så att bebisen kan använda den ett tag.

    Ett starkt tipps är att direkt trä i tråden i kantbandet. Samt att lägga dit "vaddkorven" runt innan man syr för det är nästan omöjligt att få i den sen.

    SvaraRadera
  48. Hej! Tack för ett riktigt bra mönster till ett babynest! Jag är en 65-årig blivande farmor som hittade ditt mönster, och nu har jag sytt ett babynest i ljusbegie plysch med stjärnmönster! Det blir gosigt att ligga i för bebisen som väntas i slutet av november 2012!
    Kram och stort tack!!!

    SvaraRadera
  49. Hej! Tack för ett jättebra mönster! jag sydde färdigt nestet två dagar före vår son kom (fem veckor för tidigt) och han har använt det varje dag i ett halvår nu =) Ska sätta mig vid symaskinen för nu väntar två vänner barn, tygerna beställde jag idag!

    SvaraRadera
  50. Jag har inte använt min symaskin på flera år när dottern bad mig göra ett till sitt första barn. Nu ska jag göra två till till mina nya tvilling barnbarn. Jätte kul och relativt lätt att sy --- tack för beskrivningen

    SvaraRadera
  51. Hur kan det räcka med en meter tyg om det ska va dubbelt?

    SvaraRadera
  52. Jag sydde ett vitt till mitt barnbarn i november och nu ska jag göra ett rosa till en annan baby. Det var inte alls svårt, bara lite "pilligt" när man skulle ha i vadden.

    SvaraRadera
  53. Tack så hemskt mycket för din beskrivning riktigt roligt att få göra en sån här var det.. Å betydligt mycket billigare än att köpa en.. Jag gjorde på ett gammalt påslakan som spruckit upptill å tjo vipps så bidde det ett fantastiskt baby nest.. Återvinning på hög nivå.. :)) Tack än en gång :D

    SvaraRadera
  54. Tack SÅ mycket för din fina beskrivning! Jag är verkligen ingen fena på att sy, klarar av gardiner möjligen, men med dina fina bilder gick det riktigt bra! Kul med ett projekt som blir färdigt på en kväll :)

    //Rebecka, Borås

    SvaraRadera
  55. Hur brett kantband har du använt? Ser framemot att sy efter ditt populära mönster!

    // Anna

    SvaraRadera
  56. Tack för beskrivningen! :) nu väntar jag bara på bebisen som ska få sova i nästet :)

    SvaraRadera
  57. Tack för BRA beskrivning! Ska nu börja med mitt andra babynest.
    Nybliven mommo till tvillingar

    SvaraRadera